Verkossa mainostaminen on tänä päivänä yksi yrityksen tärkeimpiä mainoskanavia, vietämmehän elämästämme todella suuren osan erilaisilla verkkosivuilla niin töiden kuin vapaa-ajankin puitteissa. Verkossa mainostaminen on siis yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein kaikenkokoisten yritysten mainoskanava. Verkossa mainostaminen voidaan toteuttaa niin suoraan yritykseltä kuluttajalle, kuin myös yritysten välisenä, niin sanottuna B2B mainontana täysin yrityksen omasta kohderyhmästä riippuen. Verkossa mainostamiseen on useita eri kanavia ja lukemattomia erilaisia keinoja. Vaihtoehtoja siis löytyy jokaisen yrityksen tarpeisiin todella laajasti.

Verkossa mainostamiseen on monia erilaisia keinoja, mutta ehdottomasti etusijalla ovat yrityksen omat kotisivut sekä näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Tämän lisäksi yrityksellä on mahdollisuus mainostaa useilla eri sivustoilla erilaisin keinoin.

Alle olemme luetelleet tärkeimmät verkkomainonnan keinot ja kanavat:

1. Bannerimainonta – tämä on kaikista verkkomainonnan muodoista vanhin ja tunnetuin. Sillä tarkoitetaan joko uuteen ikkunaan avautuvaa pop-up mainosta tai verkkosivulla esiintyvää banneria. Bannerimainonta voidaan toteuttaa joko kuvien ja tekstin avulla, tai vaihtoehtoisesti nykypäivänä yleistyneellä videomainoksella.

2. Hakusanamainonta – tämä on myös yksi suosituimpia ja käytetyimpiä verkkomainonnan muotoja. Hakusanamainonnalla tarkoitetaan hakukoneissa esiintyvää mainontaa, joista varmasti suosituin ja paras esimerkki on Google. Hakusanamainonnassa lisätään yrityksen näkyvyyttä hakukoneissa helposti ja erittäin tehokkaasti.

3. Mainonta sosiaalisessa mediassa – yksi nykyajan tärkeimpiä ja käytetyimpiä mainosmuotoja. Sosiaalisen median mainonta kattaa monia erilaisia kanavia, kuten Facebookin, Instagramin ja Twitterin muutamia mainitaksemme. Sosiaalisessa mediassa toteutettu mainonta on erittäin tehokasta ja se on helppoa kohdentaa haluttuun kohderyhmään. Keinoja sosiaalisessa mediassa on monia, kuten perinteiset mainokset tai sponsoroinnin kautta tapahtuva mainonta.

4. Videomainonta – tämä mainontamuoto on käytössä erityisesti erilaisissa suoratoisto- sekä videopalveluissa, kuten esimerkiksi Youtubessa, sekä sosiaalisessa mediassa. Esimerkkinä voidaan käyttää vaikka Youtubessa esiintyviä mainosvideoita joita toistetaan videon alussa, keskellä tai lopussa. Videomainonta on sosiaalisen median mainontaan verrattavissa oleva tehokkuudeltaan.

Useimmat yritykset käyttävät yllä mainituista mainonnan muodoista useita tai jopa kaikkia samanaikaisesti. Verkossa mainonnan avulla saadaan erittäin kattavasti näkyvyyttä ja tarkennettua kohderyhmää paremmin kuin koskaan ennen. Verkossa mainostaminen onkin siis todella lähes kaikkien yritysten tärkein työkalu mainonnan ja markkinoinnin saralla.