Mitä on viihdyttävä mainonta

Viihdyttävä mainonta on markkinointikeino, jossa ihmisten aisteihin vaikutetaan musiikilla, äänillä, yllättävillä tilanteilla, huumorilla ja alitajuntaan vaikuttavilla keinoilla, kuten piiloviesteillä. Viihdyttävässä mainonnassa saatetaan korostaa sitä, että kun käyttää tietynlaista tuotetta tai palvelua, on suositumpi, menestyvämpi ja haluttavampi ihminen kuin normaalisti.

Keihäänheittäjä Seppo Räty oli yllättävässä tilanteessa Lidlin mainoksessa kasatessaan erilaisia kalatuotteita miehen syliin, joka muisteli Seppo Rädyn menneitä urheiluvoittoja ja havahtui, että se olikin vain haaveilua rantakalliolla. Miehellä ei ollut grilliä valmiiksi laitettuna kalliolle, saati kalastusvälineitä, että hän olisi suoraan merestä tai järvestä voinut narrata itselleen makoisan kalan grillattavaksi tai emännälle kalasopan aineksiksi. Näin yllättävän tilanteen ratkaisuna saattoi piilotettuna olla idea käydä Lidlissä ja niin ateriaongelma tuoreesta kalasta olisi ratkaistu.

Mainoksessa musiikin avulla lopuksi tehokkaasti ja iskevästi luvattiin laatua Lidlin tuotteille. Ne siis olisivat yhtä hyviä kuin perinteisten suomalaisten kauppojen kalatiskien tarjonta, mutta tietenkin huomattavasti edullisempaan hintaan. Vaikutti siltä, että neljästä mainostettavasta tuotteesta vain yksi oli täysin kotimainen: Puruveden muikut. Muiden kalatuotteiden alkuperä ei tullut esille. Lisäksi lopussa luvattiin linkin kautta antaa kuluttajille tietoa, mistä Lidlin kalat ovat peräisin.

On selvää, että jos on rahaa, millä maksaa kalliit mainoskulut, suurin peitto mainoksille tulee mainos- tai paikallistelevisioiden kautta. Hyvänä kakkosena tulevat erilaiset maakunnalliset radiokanavat ja Internetissä toimivat nettiradiot, jotka edistävät jotain tiettyä asiaa tai elämänfilosofiaa.

Nettiradioiden merkitys mainonnan edistäjinä

Yhä enenevässä määrin on alettu kuunnella Internetin kautta erilaisia nettiradioita ja Spotify-musiikkipalvelua. Jokaisella on mahdollisuus matkapuhelimen korvakuulokkeiden kautta kuunnella nettiradioita, esimerkiksi sellaista musiikkia, josta pitää. Yleensä yksittäinen nettiradio työllistää vain pari ihmistä, jotka ovat hankkineet tarvittavat luvat lähetyksiinsä. He myös hankkivat tai vuokraavat radiolähetyksiin tarvittavat laitteet ja tilat sekä ohjelmistoa, kuten omaa tai vierasta musiikkia, runoja, uutisia, selostuksia, arvioita ja raportteja. Heidän tulee huolehtia Teosto-maksuista.

Internetissä toimivat nettiradiot eivät pysyisi kauaa toiminnassa, jos ne eivät saisi yhteiskunnalta tukea, avustuksia eivätkä mainostuloja. Väliaikamainokset voivat olla viihdyttäviä ja saatetaan suunnitella sellaisiksi, että ne istuvat nettiradion imagoon ja liiketoiminta-ajatukseen. Paikallistasolla nettiradio yleensä tiedottaa ihmisten välittömistä kiinnostuksen kohteista ja huolenaiheista, sekä mainostavat paikallisten yritysten tuotteita ja palveluja.