Mainostamalla pyritään tavoittamaan kuluttajia ja lisäämään myyntiä. Sponsorointi ja mainonta terveydelle haitallisille tuotteille, kuten alkoholille ja tupakalle, on kuitenkin tarkkaan rajoitettu. Uusien tutkimusten valossa myös rahapelaamiselle ja lainoille harkitaan mainonnan rajoittamista.

Käytännössä jokainen törmää joskus kulutusluottojen, erityisesti niin sanottujen pikavippien mainoksiin. Niitä näkyy televisiossa, radiossa, lehdissä, sosiaalisessa mediassa jopa elokuvateattereissa. Kerran vippisivustolla vierailleelle kohdentuu enemmän sivuston mainoksia. Mikäli olet kerran luoton ottanut, saat kohdennettuja mainoksia suoraan sähköpostiin ja puhelimeesi. Tämä on ongelma erityisesti velka- ja peliongelmista jo kärsiville. Pikavippien korkeat korot ovat jo osoittaneet tuhovoimansa nuortenkin taloudelle, puhumattakaan pienituloisten velkaongelmista. Keväällä tehtiin lakialoite pikavippien mainonnan kieltämisestä. Markkinointikielto on kuitenkin vain yksi keino ongelman hillitsemiseksi. Esimerkiksi Alankomaissa pikavippien markkinointi on kiellettyä.

Myös rahapelien mainostamista kritisoidaan. Aivan kuten luottovelat, myös rahapelaaminen voi aiheuttaa ongelmia. Peliriippuvainen voi ajautua velkakierteeseen pelaamisensa vuoksi. Veikkaus onkin saanut kritiikkiä siitä, että sen mainontakin on oikeastaan valtion tukemaa. Veikkauksen varatoimitusjohtaja Velipekka Nummikoski kommentoi kuitenkin Huomenta Suomi-ohjelmassa, että Veikkaus ei saa mainostaa koukuttavia pelejä. Mainonta kohdistuu tuttuun Lottoon ja Eurojackpotin kaltaisiin peleihin, joita ei yhdistetä rahapeliongelmaisiin. Rahapelien siirtyminen Mr Green -sivujen kaltaisiin nettikasinoihin sekä lisäksi casino review tai online casino review -arvostelut lisäävät rahapelien näkyvyyttä monopoliasemassa olevan Veikkauksen yli. Mainonta on näin monisyisempää ja hankalammin hallittavissa perinteisen valtakunnallisen tv-mainonnan sijaan.

Koska mainonta tavoittaa suuren määrän ihmisiä ja pyrkii vaikuttamaan ostokäyttäytymiseen, sen vaikutuksiakin tulee miettiä ja säännellä. Tästä syystä mainonnalla ja markkinoinnilla on myös rajoituksia. Usein myös kuluttajien palaute muokkaa mainontaa. Jotkin television mainokset tai mainosjulisteet aiheuttavat niin vahvoja reaktioita tai suoranaista pahennusta, että mainos poistetaan. Kuluttajatkin ovat valveutuneita seuraamaan mainonnan sisältöä ja vaikutusvaltaa. Mitä paremmin kuluttajat ovat mediakriittisiä ja ymmärtävät lukemaansa, sitä paremmin he pystyvät hillitsemään ja arvioimaan mainonnan vaikutuksia. Tästä syystä lapset, nuoret ja käytösongelmaiset ovat alttiita mainoksien vaikutuksille. Rajoitukset onkin luotu suojelemaan väestöä, mutta aika ajoin rajoittaminen nousee keskusteluun holhoamisena ja myynnin rajoittamisena. Kuitenkin ne, jotka haluavat tupakkatuotteensa, alkoholinsa, lainansa tai pelinsä saada, löytävät ne nykyisen mediatarjonnan avulla helposti.