Media-ala on viimeiset vuodet kärsinyt synkistä luvuista. Nyt on kuitenkin valoa tunnelin päässä ja ala on taas elpymässä uuteen uskoon. Aikaisempina vuosina ala on ollut laskusuhdanteista, mutta pari vuotta sitten media-ala kasvoi jonkin verran. Tuolloin alan markkina oli suurin piirtein 3,8 miljardia euroa. Tämä on erittäin hyvä, sillä media-alalla on merkittävä yhteiskunnallinen tehtävä ja se on tärkeä ala jo kotimaisen taloudenkin kannalta.

Nettimainonnan kasvu on ollut räjähdysmäistä viime vuosina, joten digitulot kasvavat samalla kuin painoalan kysyntä elpyy. Media-ala pieneneekin vaikka talous on kasvussa. Tilastokeskuksen mukaan digimainontaan käytettiin joka kymmenes euro mediamarkkinoiden budjetista. Rahaa alalla käytetäänkin silti yhä yli puoli miljardia, mutta se ei ole mitään verrattuna media-alan kultavuosiin.

Nettimainonnalla ei vielä ole rahallisesti yhtä isoa siivua kuin televisio- tai sanomalehtimainonnalla, mutta se on kuitenkin todella suuressa kasvuvauhdissa. Vuonna 2016 pelkästään nettimainonnan prosentuaalinen osuus kasvoi 10 prosenttiyksiköllä. Mainosmyynti siis kasvaa kyllä määrällisesti, mutta eurollisesti ei.

Medialiiton mukaan etusivuja ei saa myytyä enää samalla draivilla kuin ennen, eli printtimedialla on jonkin verran haasteita ja vaikeuksia.

Kun nettimainonta kasvaa, niin se näkyy jättiläisten kuten Facebookin ja Googlen osuuksien kasvuna. Medialiiton mukaan ei ole oikein mitään keinoa millä saisi mediamainosmarkkinaa kasvuun, sillä kansainväliset jätit polkevat mainoshintoja. Näin ollen varsinkin printtimedian on pakko vaan seurata perässä.

Radioketjut sen sijaan pärjäävät todella hyvin, varsinkin valtakunnalliset radioketjut. Ihmiset jaksavat olla kiinnostuneita radiosta ja radiomainonnasta. Niiden mainosmyynti onkin kasvanut jonkin verran.

Jonkin verran yllättävää oli kuitenkin vuonna 2016 mediamarkkinan kasvu. Se kasvoi euromäärällisesti jopa muutamalla kymmenellä miljoonalla eurolla, jolloin päästiin siis ihan tyydyttävään tulokseen.

Media-ala elääkin markkinatilanteessa eikä media-alalla olla synkässä mielentilassa vaikeuksista huolimatta.

Vaikka kasvu oli pientä, niin mitään pysyvää kasvua tällä ei pystytä ennustamaan. Maksu tv:n osuus myös kasvoi tv-puolella ja ohitti näin ollen mainosmyynnistä ansaitut tulot.

Kirja-alan kokonaismyynti oli myös pirteää ja se kasvoi jopa kolmekymmentä miljoonaa euroa. Myös elokuvat ja marginaalituotteet sanomalehdissä olivat hieman kasvussa.