Suoratoistopalveluilla tarkoitetaan median toistamista suorana lähetyksenä internetin kautta. Striimauspalvelun käyttö tapahtuu teknisesti niin, että palveluntarjoajan tuottama sisältö alkaa näkyä välittömästi tilauksen jälkeen, ja se latautuu taustasovelluksella samalla, kun sitä katsotaan. Tämä poikkeaa perinteisestä tavasta niin, että koko latauksen täytyy olla valmis, ennen kuin sitä voi katsoa.

Suoratoistossa käyttäjät voivat keskustella ja kommentoida keskenään sekä striimaajan kanssa, jolloin syntyy aivan toisenlainen vuorovaikutustilanne, kuin perinteisillä mediakanavilla.

Suurimmat suoratoistopalvelut tällä hetkellä ovat Twitch.tv, jonka omistaa Amazon, sekä Googlen omistama YouTube Live. Striimauspalveluihin luetaan myös tutut elokuvien ja sarjojen kuukausimaksulliset suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Viaplay, HBO ja myös maksuttomat Yle Areena tai MTV Katsomo.

Suoratoistopalveluiden käyttäjämäärät lisääntyvät huimaa vauhtia, ja lähettäjien määrä on YouTube Gaming Livellä lisääntynyt viime vuoden aikana yli 300 %. Kasvuun on vaikuttanut erityisesti e-urheilun suosion huima kasvu. Monet peliyhtiöt ovat tehneet huimia investointeja kilpapelaamisen ammattimaisuuden lisäämiseksi. Tällä hetkellä pelaamisen striimaus, lähetyksen seuraaminen ja interaktiivinen kommentoiminen on erittäin suosittua, ja esimerkiksi “Call of Duty”:n pelaamista katsoo tälläkin hetkellä Twitchissä 72 000 katsojaa.

E-urheilussa järjestetään turnauksia, joiden katsojamäärät livepalveluissa nousevat kymmeniin miljooniin. Turnausten sponsorit eli peliyhtiöt ovat turnauksen pääosassa. Tämän lisäksi selostajat ja analyytikot mainostavat niitä. Pelaajat, jotka voittavat turnauksia, lähettävät omalla kanavallaan peliä harjoitellessaan livestriimiä, ja heitä seuraavat ammattilaisuudesta haaveilevat ja muut fanit. Tietenkin pelaajan pitää osata myös viihdyttää katsojia pelatessaan ja ehtiä vastailla kysymyksiin sekä jutella seuraajien kanssa. E-urheilussa voivat parhaat päästä miljoonatuloihin, ja omien kanavien tulot saattavat nousta vielä kovempiin tuloihin.

Suoratoistopalveluiden seuraajamäärät ovat lisääntyneet noin 10 % vuosivauhtia ja nousun ennustetaan vielä nopeutuvan. Striimauskanavilla muodostuu seuraajista yhteisöjä ja taitava markkinoija löytää kanavat, joilla voi markkinoida tuotettaan juuri sopivalle yhteisölle. Sivustolle voi maksaa siitä, että se ottaa yrityksen mainoksen valikoimaansa. Mainoksia näytetään normaalisti aina katsojan tullessa kanavalle. Lisäksi yritys voi maksaa siitä, että sen logo näkyy ruudun nurkassa, josta voi olla suora linkki yrityksen sivuille ja mahdolliseen alennukseen. Yritys voi myös sponsoroida kanavalle tuotteitaan. Suosittu markkinointitapa on antaa tuote kanavan omistajalle ilmaiseksi koekäyttöön. Tämä on erittäin suosittua esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden markkinoinnissa.