Tietotulva sosiaalisessa mediassa kasvaa joka päivä. Mainonta Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, LinkedInissä tai Youtubesta saa parhaimmillaan miljoonanäkyvyyden ja on yleensä ilmaista tai erittäin edullista. Jos sosiaalisen median mainonnan hintaa vertaa perinteisen lehtimainonnan tai tv- ja radiomainonnan hintaan, on ero merkittävä.

Tietenkin mainosvälineen valinta riippuu merkittävästi kohderyhmästä: Instagramia käyttävät nuoret, naiset ja visuaaliset ihmiset, kun taas Facebook, joka alunperin perustettiin kohteenaan korkeakouluopiskelijat, on teinien joukkopaon myötä muuttanut ikärakennettaan merkittävästi: Suurin käyttäjäryhmä on edelleen 25 – 44 -vuotiaat, mutta yli 55-vuotiaiden käyttäjien ryhmä on jo toiseksi suurin. Tuolloin on luonnollista kohdentaa mainontaa näille ikäryhmille. Tokihan yli 55-vuotiaat ovat myös varsin maksukykyinen joukko.

Facebookin mainontaa on helppo kohdentaa tietyntyyppisille ryhmille tai tietylle maantieteelliselle alueelle. Voit luoda firmallesi oman sivun ja jakaa sitä paikallisille ryhmille, järjestää “tykkää ja jaa” -arvontoja pikku palkinnoin jne. Tämän mainonta- ja markkinointikeinon on Suomen olosuhteissa äärimmilleen vienyt Jounin Kaupan Sampo Kaulanen, joka kauppoineen ja perheineen on päätynyt valtakunnan julkkikseksi alunperin pelkästään hyvillä Jounin Kaupan päivityksillä tarinoineen ja hurjine arvontoineen. Jos tarjoamasi tuote tai palvelu on erikoinen tai peräti ainutlaatuinen, pystyt mainostamaan sitä tietyille tarkkaan määritellyille ryhmille helposti ja kustannustehokkaasti Facebookissa.

Instagramin kautta maailmanmaineeseen ja multimiljonääriksi ponnahtaneet Kardashianin sisarukset ovat ääriesimerkki siitä, miten valtava mainoskanava sosiaalinen media on. Pienemmässä mittakaavassa Instagramissa mainostaminen vaatii hyviä kuvia, hyviä #hashtageja eli hakusanoja, sekä seuraajien keräämistä. Linkki omalle kotisivulle on Instagramissa nykyään helppo lisätä.

LinkedIn on asiapitoisempi, työelämäpohjainen markkinointikeino, jolla kohdennat mainontaasi alan ammattilaisille ja yrityksille. Mainonta LinkedInissä on selkeästi asiapitoisempaa, eikä niin tunne- tai ulkonäkökeskeistä kuin Facebookin tai Instagramin mainonta. LinkedIniin täytyy perehtyä hyvin ja kerätä riittävä määrä kontakteja, jotta sitä kannattaisi käyttää mainontakanavana.

Sama koskee Youtubea, jonka käyttäminen mainontaan vaatii jo taitoa, paneutumista ja resursseja, ja useimmiten media-alan ammattilaisen. Jos harkitset Youtube-mainontaa, kannattaisi ehkä mainostettavan artikkelin lajista riippuen miettiä, olisiko yhteistyö esimerkiksi jonkun valmiiksi tunnetun tubettajan kanssa mahdollinen. Tubettajan suosittelema tuote voi kasvattaa markkinoitaan jopa räjähdysmäisesti. Tubettajia seuraavat ovat pääsääntöisesti alle 30-vuotiaita.

Somemarkkinointi on näennäisestä helppoudestaan huolimatta vakavasti otettava mainontakeino, ja kannattaa muistaa, että myös somemokat leviävät räjähdysmäisesti.